Zwangerschap & bevalling

Zwanger zijn betekent in vele opzichten verandering. Veelal gaan deze veranderingen vanzelf en kun je genieten van een nieuwe fase die aanbreekt. En soms kan een verandering een grotere impact op je hebben dan vooraf gedacht. Opeens kun je angsten ervaren die je daarvoor niet had of die slechts op de achtergrond speelden. Het kan ook zijn dat de dagelijkse hectiek je te veel gaat worden waardoor je niet meer lekker in je vel zit. Zeker wanneer de combinatie van een drukke baan en het gezinsleven veel energie kost en je minder tijd hebt voor jezelf om te ontspannen en je te verbinden met je kindje in je buik. De meest voorkomende hulpvragen in de praktijk omtrent zwangerschap zijn:

  • Behoefte aan ontspanning
  • Angst voor controle verlies
  • Angst voor de pijn
  • Behoefte aan verbinding & bewustwording
  • Na een trauma of verlieservaring

Individuele zwangerschap coaching kan je helpen om met deze en andere vraagstukken om te gaan. Het kan je helpen om een ruimere focus te krijgen zodat je meer op jezelf kunt gaan vertrouwen.

shutterstock_147217532-1024x683

Op welke manier?

Ontspanning is een belangrijk uitgangspunt, zowel fysiek als mentaal. Verder biedt Hypnotherapie veel mogelijkheden die toe te passen zijn tijdens de zwangerschap en als voorbereiding op de bevalling. Onder de naam ‘hypnobirthing’ krijgt deze vorm van begeleiding steeds meer bekendheid. Een belangrijk uitgangspunt is dat je meer vertrouwen krijgt in jezelf en in de natuurlijke wijsheid van je lichaam. Zodat je je met meer vertrouwen kunt voorbereiden op de bevalling en hier tijdens de bevalling gebruik van kunt maken. Door het aanleren van zelfhypnose, ontspanning en visualisatie. Daarnaast maak ik gebruik van diverse andere therapie/coaching vormen afhankelijk van jouw hulpvraag en wensen.

Wanneer je te maken hebt gehad met trauma en verlieservaringen zijn kunnen emoties in de zwangerschap weer naar voren komen. Door inzet van trauma verwerkingsmethodieken kunnen de scherpe randjes ervan af gaan en oude emoties minder in de weg gaan zitten zodat er rust en ruimte komt. Blijf vooral niet te lang doorlopen met gevoelens die je belasten en stress veroorzaken. In deze kwetsbare periode van zwanger zijn kan het prettig zijn om hierover een keer met iemand in gesprek te gaan.

Hoe vaak je langs komt is afhankelijk van jouw behoefte en wensen. Dit bespreken we vooraf tijdens de eerste sessie (de intake). Soms is een keer prima om je wat meer tips en oefeningen te leren en soms zijn een paar sessies nodig. De begeleiding is individueel maar als je partner een keer mee wil komen, dan kan dat natuurlijk. Blijf vooral niet te lang doorlopen met gevoelens die je belasten en stress veroorzaken. In deze kwetsbare periode van zwanger zijn kan het prettig zijn om hierover een keer met iemand in gesprek te gaan.

Ook na de bevalling ben je welkom. Bijvoorbeeld na een moeizame bevalling. Of om weer tot jezelf te komen en om te gaan met de veranderingen die het ouderschap met zich mee brengen of voor opvoedtips.