Je voorstellen alsof er iets is blijkt een grote invloed te hebben op ons gedrag. Zowel negatief als positief. Iedereen kent vast nog wel het spel uit zijn kindertijd waarin ‘je doet alsof je een dier bent of een ridder’. Je ging helemaal op in je rol. De magie en creativiteit van dit spel is niet verdwenen. Dit is een kracht die we nog steeds kunnen gebruiken om onszelf te helen. Het onbewuste produceert volop beelden en voorstellingen die we soms wel en soms niet opmerken. Bijvoorbeeld als we dromen of wanneer we naar iets verlangen. Als we naar iets verlangen of iets wensen beginnen we hiervan eerst een voorstelling te maken. Daarna zijn we vaak beter in staat om ons verlangen om te zetten in woorden en daden. Een visualisatie kan je ook helpen om je zelfbeeld te veranderen. We hebben allemaal de neiging om een probleem op te nemen in hoe we ons zelf zien. Vooral wanneer dit probleem (psychisch of fysiek) langer duurt. We beginnen ons dan te zien als iemand met een probleem. Na een tijdje gaan we ons ook zo gedragen en gaan andere mensen ons ook zo zien. Al snel ben je onlosmakelijk gekoppeld aan je probleem en is dit opgenomen in je zelfbeeld. Je bent dus ook je probleem geworden. We zitten dan in de bekende vicieuze cirkel. Door te visualiseren dat je ook iemand bent zonder probleem worden er andere signalen naar je hersens gestuurd. Het is interessant dat onderzoeken met hersenscans laten zien dat er een nauwe samenhang is tussen je iets voorstellen en de objectieve realiteit. Dezelfde hersendelen worden namelijk geactiveerd wanneer we iets voorstellen of werkelijk zien. Hoe levendiger en realistischer, hoe werkelijker dit is voor de hersenen. Uiteraard verschillen mensen in vermogens om te visualiseren maar het blijkt dat oefenen helpt. Net als en een open houding. In onze kindertijd bestonden realiteit en fantasie naast elkaar. Beide zijn belangrijk in de ontwikkeling naar volwassenheid. Het is een kwestie van en/en in plaats van of/of. Probeer maar eens uit op een druk moment. Je kunt je voorstellen dat naar jezelf kijkt die op een prachtige plek zit te mediteren. Visualiseer jezelf met een kalm gezicht en ontspannen lichaamshouding. En kijk dan naar jezelf alsof je naar een foto van de meest ontspannen versie van jezelf kijkt. Vervolgens kan je in dit beeld stappen en ook de ontspanning gaan ervaren. In mijn praktijk vinden cliënten het heerlijk om te oefenen met visualisaties. Het reduceert stress gevoelens en het brengt je meer in verbinding met jezelf en je kan indirect belastende gevoelens loslaten.