Wie kent niet die momenten van onrust. Dat je in je hoofd steeds bezig bent met wat er nog gedaan moet worden of wat er mogelijk zou kunnen gebeuren. Het gevoel dat je net te kort schiet of bang bent dat je de controle nu echt een keer gaat verliezen. Als deze periode lang duurt, kan er te veel stress ontstaan. Deze stress kan lichamelijk tot uiting komen en kan je ook uit je slaap houden. Je blijft dan piekeren en soms blijft je lichaam onbewust op de ´actie´ modus staan. De innerlijke rust is dan ver te zoeken. Het is dan lastig om jezelf tot innerlijke rust te dwingen en uit de vicieuze cirkel te komen. Zelfhypnose kan daarbij helpen omdat je jezelf op een andere manier ´aan het werk´ zet. Door jezelf suggesties te geven in combinatie met lichamelijke ontspanning ontstaat er vaak ook een vorm van zelfcontrole. Er zijn vele manieren voor zelfhypnose. Je kunt zelf ervaren welke bij jou het beste past. Het toepassen hoeft maar enkele minuten te duren en kan goed gebruikt worden om stress gelijk te reduceren of je energie te vermeerderen. Blijf echter wel oefenen, zodat het steeds gemakkelijker en meer eigen gaat worden. Hypnotherapie kan ook goed inzicht verstrekken in de oorzaak van stress. Soms kunnen onbewuste overtuigingen of belemmeringen stress blijven veroorzaken omdat je de ´triggers´ niet bewust bent. Een andere belangrijke toepassing van hypnotherapie is dat je in trance op zoek kunt gaan naar andere manieren om met stress om te gaan. In trance ontstaan vaak nieuwe invalshoeken om naar problemen te kijken. Innerlijke rust behouden zorgt ervoor dat ondanks de storm om je heen, je geworteld blijft. Je kalm blijft en daardoor bewuster kan reageren op je omgeving. De eerste stap is concentratie op je ademhaling. Je ademhaling dieper en langer maken helpt al dat je lichaam een signaal krijgt dat het ‘ok’ is. De volgende stap is dan je gedachten of jezelf van een afstandje te bekijken. Dit helpt om jezelf los te koppelen van de stress. Je bent dus meer dan je stress. Vervolg stap is dan het geven van suggesties. Dit kan op verschillende manieren. Mentaal maar ook vanuit een autogene training, meer lichamelijk. In mijn praktijk kan je diverse oefeningen aanleren, praktisch en persoonlijk.