Hij voelde zich opgebrand, letterlijk burn out. Hij vertelde dat hij geen puf meer had en geen energie. Zelfs niet om nu tijdens de afspraak te praten over zijn burn-out. Eigenlijk was alles hem te veel. En het ergste vond hij wel dat hij zichzelf totaal niet herkende in zijn passieve gedrag en het matte gevoel. Herkenbaar?

Over burn-out is al veel bekend. Zo wordt de oorzaak vooral toegeschreven aan langdurige stress. Langdurige stress wat uiteindelijk chronische stress gaat worden en het hormoonstelsel en zenuwstelsel behoorlijk in de war brengt. Hierdoor ervaar je lichamelijke klachten zoals hartkloppingen, maagklachten en een zwakkere weerstand. De vaak gehoorde psychische klachten zijn prikkelbaarheid, angstig, slecht beslissingen kunnen nemen en ook schuldgevoelens komen vaak voor.

Of iemand burn-out raakt is vaak een combinatie van de invloed van een situatie en de persoonlijkheid. Hoe iemand met spanningen omgaat is individueel. Ben je iemand die zich snel verantwoordelijk voelt en moeilijk nee kan zeggen? En wil je het graag goed doen, voor jezelf en een ander? Vraag je voor jezelf minder snel hulp? Dan behoor je tot een persoonlijkheidstype die gevoeliger is voor burn-out. Het is echter vaak een combinatie tussen wie je bent en hoe je omgaat met spanning en de situatie. Zo zijn gebeurtenissen met een grote impact of een stapeling van omgevingsinvloeden risicofactoren, zeker wanneer je er een beperkt invloed op kunt uitoefenen. Dit geeft een machteloos gevoel.

Wat heerlijk, ik hoef even niet te praten en kan mezelf helemaal opladen’

‘Het is fijn om weer terug te halen wie ik nog meer ben’

‘Op een ontspannen manier heb ik nieuwe mogelijkheden ontdekt om naar situaties en mezelf te kijken’

Bovenstaand zijn een aantal uitspraken van cliënten met burn-out klachten die als begeleiding hypnotherapie hebben gevolgd. Cliënten geven als feedback dat ze al snel meer energie krijgen. Dit heeft direct een positieve invloed op hun dagelijks leven. Het is ook prettig dat bij hypnotherapie niet gelijk iets ‘moet’. Je hoeft in het begin niet te veel achtergrondinformatie te geven om een sessie in te gaan. Hypnotherapie werkt met visualisaties, ademhaling en relaxatie. Dit is een natuurlijk vermogen van mensen en wordt door de therapeut in een prettige setting opgewekt. Vanuit een ontspannen gevoel kun je dan open staan voor positieve gevoelens en zelfgekozen affirmaties en positieve veranderingen. Hypnotherapie wordt ook door middel van zelfhypnose aangeleerd, waardoor het gevoel van zelfcontrole en vertrouwen toeneemt. Bovendien kun je er thuis zelf mee aan de slag.

De sessies met hypnotherapie zijn in het begin korte sessies. Je leert op een diepere manier te ontspannen en spanning los te laten. In een latere fase is er ook ruimte voor gespreksvoering, advies en overige therapievormen. Het is de bedoeling dat je jezelf beter leert kennen en hierdoor preventief om kunt gaan met spanning. Dat je een manier kan vinden die bij jou past. Je leert ontspanning en tijd nemen voor jezelf meer waarderen. Het kan je ook zingeving bieden. Hypnotherapie kan bovendien een mooie aanvulling zijn op een behandeltraject bij een psycholoog die cognitieve gedragstherapie toepast.