Daar zat ze dan, gespannen bij mij op de bank. Ze heeft net uitvoerig gesproken over de vele mensen in haar omgeving. Tot nu toe hielp het haar om wat ze opving van andere mensen van zich af te laten glijden maar het werd haar nu te veel. Ze voelde zich een spons. Uitgeput en ook boos. Hoe herkenbaar dacht ik toen ik haar zo zag zitten. Zo moe van het vechten tegen de omgeving om jezelf overeind te houden. En hoe moeilijk is het om niet mee te gaan met je innerlijke storm? Je bent zo gewend aan het feit dat je voelsprieten altijd aan staan, klaar voor actie. Klaar om jezelf te verliezen in de ander!
In mijn praktijk kom ik regelmatig vrouwen, mannen en kinderen tegen die hoog gevoelig zijn. Zo ook deze vrouw die ik hierboven beschrijf. Soms weten mensen dit van zichzelf en soms niet. Echter de vraag blijft hoe kan ik hier mee omgaan? De eerste stap blijft zoals vaak herkennen en erkennen. Erkennen vooral dat het niet de weg is van afsluiten en afschermen. Het gaat om de weg inslaan naar jezelf. Jezelf accepteren en leren kennen. Bij mij is het kwartje op latere leeftijd gevallen, tijdens een opleiding voor kindertherapeut. In de lessen over het ‘nieuwetijdskind’ voelde ik herkenning. Ik voelde ook veel weerstand. Weerstand tegen het anders zijn, je anders voelen en het label. Juist erbij horen dat was mijn wens, niet het anders zijn. Mijn vermogen om me snel te vereenzelvigen met andere mensen heeft me het meest uitgeput. Ik heb vrede met de reden waarom ik dit deed. Juist door me meer met mezelf bezig te gaan houden kwam de verankering op gang. In het begin haatte ik het echt wanneer een sjamaan me weer liet gronden en me bij mezelf bracht. Maar uiteindelijk leerde ik dat ik kan kiezen op welke manier ik me afstem op mijn omgeving. Dit kan ik nu als vermogen gebruiken. Balans is het toverwoord. Door meditatie kan je meer in balans komen en jezelf voeden met wat je op dat moment nodig hebt. Ik zorg op die manier dat ik niet te veel prikkels krijg en zeker ook niet te weinig. Vooral te weinig prikkels stoken het vuur in me op. In mijn enthousiasme kan ik dan meer overhoop halen dan me later lief is. In de psychologie is de uitspraak ‘je moet de begrenzing om je heen voelen om een eigen vorm te kunnen vinden’. Ik voeg hier graag aan toe dat wanneer je je eigen vorm hebt gevonden, je beter in staat bent om grenzeloos te zijn!
Zoek je begeleiding in het vinden van je eigen vorm? Kom dan eens langs! www.eigenvorming.nl

NB: Er zijn goede boeken te vinden over hoog gevoeligheid met een duidelijke uitleg wat een gevoelig zenuwstelsel inhoudt. Hierdoor komt er een ander geluid dan eerder vanuit de wat meer zweverige invalshoek. Wil je meer lezen dan raad ik je de boeken van Susan Marletta Hart en Elaine Aron aan.