Het is nu echt zomer! En wat voor een zomer! Warmte records worden gelijk verbroken. Iedereen is er druk mee. We hebben het er erover.  ‘Puf wat is het warm, ik trek het niet’. Of ‘we mogen niet klagen, het is nu eindelijk zomer’. Ons lichaam registreert warmte onmiddellijk en onze gedachten komen in actie. Als je het koel wil houden, is het de truc om kalm te blijven en de temperatuur te accepteren. Hoe doe je dat? Relaxed blijven, je hartslag rustig houden zodat je lichaam zo min mogelijk in de stress raakt? Hieronder 5 tips om mentaal koel bezig te zijn met de hitte.

Tip 1. Autogene training. Vorm van Zelfhypnose.

Elk van onderstaande suggestie steeds 3x achter elkaar herhalen. Dit neemt slechts twee minuten in beslag. Doe de oefening 5x per dag of iedere keer wanneer je het heel erg warm hebt.

  1. Ik ben rustig, volkomen rustig.
  2. Mijn linkerhand en -arm zijn zwaar, volkomen zwaar.
  3. Mijn rechterhand en -arm zijn zwaar, volkomen zwaar.
  4. Mijn voeten en benen zijn koel, volkomen koel.
  5. Mijn hart slaat rustig en krachtig.                
  6. Ik adem vanzelf koelte in. Een koele ademhaling is in mij.
  7. Mijn buik voelt ontspannen en stromend
  8. Mijn voorhoofd is heerlijk koel en fris
  9. Mijn onderkaak en mijn tong zijn heel zwaar.
  10. Ik ben meer dan mijn gedachten en gevoelens.
  11. Ik ben rustig, volkomen rustig.

Tip. 2. Gedachten, gevoelens en gedrag bekijken.

Gedachten, gevoelens en gedrag beïnvloeden elkaar. Een gedachte kan een oud gevoel oproepen waardoor je hetzelfde gedrag blijft vertonen. En over je gedrag heb je ook weer gevoelens en gedachten. Bijvoorbeeld als je heen en weer gaat lopen doordat je onrustig bent, krijg je het ook weer warm. Verander eens je je gedrag door bijvoorbeeld je voeten in een koud water badje te doen, dan kan je hierover een ander gevoel krijgen en kunnen er andere gedachten ontstaan. Of bedenk een positieve variant op een gedachte die je vasthoudt. Kijk dus of je mogelijkheden ziet om één van de 3 positief te veranderen om zo uit een vicieuze cirkel te komen. Wees creatief en ontdek zo nieuwe eigen mogelijkheden.

Tip 3. Gebruik de kracht van visualisatie.

De kracht van visualiseren is erg groot. We gebruiken (onbewust) ons voorstellingsvermogen om iets te willen bereiken. Dit kan een toekomstig succes zijn of iets wat we willen aankopen. We maken hier dan eerst een mentaal beeld bij. Helaas werkt dit mechanisme ook vaak bij angsten. We stellen ons dan al voor hoe het zou zijn om geconfronteerd te worden met onze angst. Dit beïnvloedt ons gevoel en hoe we de dingen doen. Als we bewust gebruik maken van ons natuurlijk vermogen om te visualiseren, dan is dit een enorme hulpbron. Je creëert dan een positief beeld als ondersteuning voor jezelf. Er zijn veel vormen van visualisaties. Iedereen denkt op een eigen manier in beelden. Er is geen goed of fout. Een aantal voorbeelden zijn onder andere dagdromen, herinneringen terughalen, iemand die je inspireert voor je zien, je voorstellen hoe het zou zijn als je in een ligstoel op je vakantieplek bent. En zo zijn er nog veel meer. Voor meer koelte kan je visualiseren dat je onder een koude douche staat. Is visualiseren iets voor jou? Dan kan je een uitgeschreven versie opvragen. Mail dan even je gegevens.

Tip 4. Ademhaling en visualisatie

De combinatie tussen ademhaling en visualisatie werkt versterkend. Stel je voor dat je een koele kleur inademt, bijvoorbeeld wit en dat je een warme kleur, bijvoorbeeld rood, uitademt. Wil je meer weten? vraag dan deze visualisatie aan.

Tip 5. Praktische tips.

Er zijn ook wat praktische tips om beter om te gaan met de warmte. Zoals:

  • Gebruik van geuren. Geuren helpen je koel en fris te voelen. Bekend is de ‘4711 eau de cologne’. Denk verder aan citroen of pepermunt geur. Je kunt dit kopen in flesjes of geurzakjes. Of doe verse citroen of pepermunt in een natte zakdoek.
  • Lichaam koelen. Een koud voetenbadje en natte polsen laten je lichaamstemperatuur zakken. Een nat washandje in je nek helpt ook.
  • Slow down. Maak een andere dag structuur. Hou een siësta en span je niet te veel in op het heetst van de dag. Plan ook een beloning voor jezelf in!
  • Voeding: Drink voldoende, liever niet te koud want daarna gaat je lichaam zich weer opwarmen. Eet fruit welke veel vocht bevatten zoals meloen, frambozen, bessen en appels. Eet geen gekruid voedsel en beperk cafeïne en alcohol.

Tot slot, maak je niet te druk over de hitte! Stress zorgt voor verhoging van adrenaline. Gebruik een van de bovenstaande mentale tips om beter met hitte stress om te gaan. Of maak een Eigenvorm van bovenstaande tips. Wil je een koele visualisatie ontvangen? Mail dan je gegevens.