Voor iedereen die zich herkent in onderstaande thema’s

Bewustwording

  • Zelfontplooiing: je bent bezig met bewustwording en eigenvorming
  • Zingeving. Spirituele ontwikkeling.

Sociaal-emotionele thema’s

  • Je bent hoog gevoelig en je zoekt hierin begeleiding.
  • Hechtingsproblemen die zich uiten in verlatingsangst of bindingsangst
  • Emoties en gevoelens die je in het dagelijks functioneren belemmeren, zoals angst, depressie, lusteloosheid.
  • Overmatig piekeren: gedachtes die je niet loslaten
  • Stress reductie: bijvoorbeeld balans tussen werk en prive
  • Faalangst
  • Problemen met eetgewoontes

Kind & Gezin

  • Verlieservaringen: scheiding, rouw
  • Zwangerschap en bevalling
  • Stress als ouder bij de opvoeding van je kind(eren)
  • De kinderen gaan uit huis
  • Kinderen die angstig zijn (sociale angst, faalangst, angst voor pijn/ziekenhuis opname of andere angsten)
  • Kinderen met psychosomatische klachten (buikpijn, hoofdpijn die niet medisch te verklaren zijn)
  • Hoog gevoelige kinderen

Lichamelijke thema’s

  • Psychosomatische klachten (zoals darmklachten PDS of hoofdpijn)
  • Omgaan met pijn
  • Stoppen met roken
  • En voor iedereen die de behoefte heeft om in vertrouwen een gesprek aan te gaan

Voor ouders

Mijn begeleiding van kinderen sluit vooral aan bij hun eigen belevingswereld. Ik gebruik o.a. dagdromen, sprookjes, verhalen, tekeningen en spel. En gebruik praktische oefeningen en werkbladen. En ook hypnotherapie. Hypnotherapie is veilig en erg geschikt om toe te passen bij kinderen. Zoals bij pijnbestrijding, angst en opbouw van zelfvertrouwen. Bij enkelvoudige trauma (waarbij oorzaak en gevolg duidelijk herkenbaar zijn) zoals bijvoorbeeld belastende herbelevingen na een ongeluk, kan EMDR een geschikte methode zijn. In geval van enkelvoudig trauma (waarbij oorzaak en gevolg duidelijk te herleiden zijn), kan EMDR effectief werken. EMDR werkt met een basisprotocol dat speciaal gebruikt wordt voor kinderen in diverse leeftijdsfase. Vooraf krijgen kinderen informatie wat EMDR is. Hiervoor gebruik ik het boek ‘Tim en het wonder EMDR’. Hierin staat op een leuke en toegankelijke manier uitgelegd met plaatjes wat te verwachten is.

‘Persoonlijke ontwikkeling is niet alleen goed voor jezelf maar juist ook voor onze kinderen, voor de volgende generatie’. 

In de praktijk werk ik met kinderen vanaf 6 jaar. Thema’s kunnen zijn scheiding, rouw, zelfvertrouwen, psychosomatische klachten, pijnreductie of angst voor pijn. Om gaan met emoties zoals boosheid of angst. Als ervaringsdeskundige neemt hoog gevoeligheid bij kinderen een speciale plek bij mij in.

Hallo!

Iedereen voelt zich soms even niet prettig, grote mensen en kleine mensen. Zo voelen veel kinderen zich verdrietig wanneer hun ouders ruzie maken of gaan scheiden of van wie ze veel houden dood gaat. En je kan je heel boos of heel alleen voelen wanneer je wordt gepest. Of heb je last van pijn terwijl de dokter niks kan vinden? Vaak gaat een onprettig gevoel vanzelf weer over. Dat is mooi. Maar soms duurt dat wat langer. En het kan ook zijn dat een vervelend gevoel steeds weer terug komt. En dat is niet zo fijn.

cookies

Je blijft dan bijvoorbeeld boos, verdrietig of bang. Of je reageert op andere mensen zoals je eigenlijk niet zou willen. Dan heb je later spijt. Of misschien pieker je veel of voel je je vaak alleen. Je kan ook heel gevoelig zijn en daar last van hebben. Je hebt dan gevoelige zintuigen en je pikt veel op van andere mensen, waardoor je zelf eigenlijk niet meer ‘thuis’ bent. Het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn waardoor je je niet prettig voelt. Misschien weet je het eigenlijk nog niet. Er kunnen namelijk zoveel redenen zijn waardoor je je niet prettig voelt.

Door samen naar jou te luisteren kunnen we ontdekken waar jouw kracht zit en jouw talent. Ik geloof dat iedereen een kracht in zich heeft en ook een bijzonder plekje onder de zon heeft. Ook jij. Je kan dit alleen soms vergeten zijn. Daarbij kan ik je helpen. Ik ben echt benieuwd naar jouw verhaal en wat jij ergens van vindt.

Op welke manier? Dat gaan we samen ontdekken en uitproberen wat werkt, zodat je er zelf thuis verder mee kan. Een eerste ‘huisregel’ bij mij is ‘niet je best doen’, dus lekker jezelf zijn. Dan kunnen we aan de slag. We kunnen gaan dagdromen, tekenen, spelen, praten en een verhaal maken. Je leert hoe je vriendjes kunt zijn met jezelf, zodat je jezelf kunt vertrouwen. Net als op school moet je oefenen om iets nieuws te leren. Zo is het ook hier bij mij. En elke dag is weer een nieuw begin! Er is niets fout of goed.Vaak spreek ik vooraf je ouders eerst en ze vertellen me wat ze denken waarmee je zit. Daarna zie ik jou. Nadat je bij mij bent geweest spreken we samen af wat we tegen je ouders vertellen en wat niet. En ook hoe vaak je nog wilt komen.

En ik? Ik ben Astrid en moeder van 2 meiden. Ik ben dol op dieren en we hebben dan ook 2 poezen en 2 konijnen en soms zwemmen er vissen of kikkers in onze vijver. Je ontmoet ze vast!

Zwangerschap & bevalling

Zwanger zijn betekent in vele opzichten verandering. Veelal gaan deze veranderingen vanzelf en kun je genieten van een nieuwe fase die aanbreekt. En soms kan een verandering een grotere impact op je hebben dan vooraf gedacht. Opeens kun je angsten ervaren die je daarvoor niet had of die slechts op de achtergrond speelden. Het kan ook zijn dat de dagelijkse hectiek je te veel gaat worden waardoor je niet meer lekker in je vel zit. Zeker wanneer de combinatie van een drukke baan en het gezinsleven veel energie kost en je minder tijd hebt voor jezelf om te ontspannen en je te verbinden met je kindje in je buik. De meest voorkomende hulpvragen in de praktijk omtrent zwangerschap zijn:

  • Behoefte aan ontspanning
  • Angst voor controle verlies
  • Angst voor de pijn
  • Behoefte aan verbinding & bewustwording
  • Na een trauma of verlieservaring

Individuele zwangerschap coaching kan je helpen om met deze en andere vraagstukken om te gaan. Het kan je helpen om een ruimere focus te krijgen zodat je meer op jezelf kunt gaan vertrouwen.

shutterstock_147217532-1024x683

Op welke manier?

Ontspanning is een belangrijk uitgangspunt, zowel fysiek als mentaal. Verder biedt Hypnotherapie veel mogelijkheden die toe te passen zijn tijdens de zwangerschap en als voorbereiding op de bevalling. Onder de naam ‘hypnobirthing’ krijgt deze vorm van begeleiding steeds meer bekendheid. Een belangrijk uitgangspunt is dat je meer vertrouwen krijgt in jezelf en in de natuurlijke wijsheid van je lichaam. Zodat je je met meer vertrouwen kunt voorbereiden op de bevalling en hier tijdens de bevalling gebruik van kunt maken. Door het aanleren van zelfhypnose, ontspanning en visualisatie. Daarnaast maak ik gebruik van diverse andere therapie/coaching vormen afhankelijk van jouw hulpvraag en wensen. Wanneer je te maken hebt gehad met trauma en verlieservaringen zijn dit onderwerpen waar we met elkaar naar de juiste methode zoeken.

Hoe vaak je langs komt is afhankelijk van jouw behoefte en wensen. Dit bespreken we vooraf tijdens de eerste sessie (de intake). Soms is een keer prima om je wat meer tips en oefeningen te leren en soms zijn een paar sessies nodig. De begeleiding is individueel maar als je partner een keer mee wil komen, dan kan dat natuurlijk. Blijf vooral niet te lang doorlopen met gevoelens die je belasten en stress veroorzaken. In deze kwetsbare periode van zwanger zijn kan het prettig zijn om hierover een keer met iemand in gesprek te gaan.
Ook na de bevalling ben je welkom. Bijvoorbeeld na een moeizame bevalling. Of om weer tot jezelf te komen en om te gaan met de veranderingen die het ouderschap met zich mee brengen of voor opvoedtips.